در قبل زمانی یوزرها در وب به کاوش میپرداختند، ورژن دسکتاپ وب سایت شما، ترازو اساسی گوگل برای جایگاهدهی
سئو در مشهد به اکانت میآمد، اما با به روی فعالیت داخل شدن تلفن همراههای گوشی و محبوبیت آنها، گوگل هم تصمیم گرفت با تغییرو تحول الگوریتم جایگاهبندی خویش، ورژن موبایلی وب سایتها را در حق تقدم قرار دهد.
این تغییر و تحول به عبارتی الگوریتم Mobile First Index بود که از اولِ سال 2018 و به طور تدریجی برای تمامی وبسایتها فعال شد؛ بهاین مفهوم که حق تقدم نخستین گوگل برای سکو دهی به وب سایتها، ورژن گوشی، و حق تقدم دوم به عبارتی ورژن دسکتاپ میباشد؛ یعنی صحیح برعکس چیزی که پیش از معرفی این الگوریتم شاهد آن بودیم.
چه وبسایتهایی زیر تاثیر الگوریتم نو گوگل برای گوشیها قرار می گیرند؟
با اینکه الگوریتم تلفن همراه فرست گوگل اکنون بر روی تمامی تارنماها فعال گردیده، ولی تاثیر این الگوریتم برای همگی یکسان وجود ندارد. با ورود الگوریتم تازه میقدرت وبسایتها را به 4 مجموعه تقسیم کرد:
1- تارنماهایی که ورژن تلفن همراه و دسکتاپ آنان یکسان میباشد
در صورتیکه ورژن گوشی و دسکتاپ شما یکی از باشد، در این حالت تغییری در نظارت گوگل از محتوای صفحه های شما شکل نمیگیرد. بعداز فعال شدن این الگوریتم، گوگل صحیح مانند قبلی (یعنی از روی ورژن دسکتاپ شما) به وبسایت شما امتیار میدهد.
بعلاوه می بایست این نکته حائض اهمیت را در حیث بگیرید که ریسپانسیو نبودن وبسایت شما از حیث seo، یک نکته منفی میباشد و گوگل بخاطر این کمبود، امتیاز خیر به وبسایت شما نمیدهد. وب سایت varzesh3 از مثال تارنماهاییست که ریسپانسیو نبوده و ورژن گوشی و دسکتاپ یکسانی دارااست.
2- تارنماهای Responsive یا این که عکس العملگرا
الگوریتم Mobile First Index تغییری در فهم گوگل از محتوای تارنماهای ریسپانسیو ساخت نمینماید، چراکه محتوای این صفحه ها در ورژن تلفن همراه و دسکتاپ یکسان میباشد و فقط طرز اکران آن فرق داراست. (مانند وبسایت زومیت)
در اینجا می بایست به یک نکته حائض اهمیت اشاره کنیم؛ در شرایطی که وبسایت شما ریسپانسیو باشد اما در دو ورژن گوشی و دسکتاپ محتوای یکسان نداشته باشد یعنی نصیب مهمی از محتوا در تلفن همراه با به کار گیری از CSS مخفی گردیده باشد، ممکن میباشد منزلت وب سایت بعد از اجرا الگوریتم گوشی فرست، دستخوش تغییر و تحول گردد.